Saturday, September 13, 2008

Welcome Back ISA......

12 September 2008 - ISA Kembali......



3 orang telah ditahan dengan I.S.A hari ini (12 September 2008) iaitu Raja Petra Kamaruddin, 
Tan Hoon Cheng (Wartawan Sin Chew Daily) & YB Teresa Kok telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hari ini.


Bagi aku, apa jua kesalahan yang dilakukan oleh ketiga-tiga mereka (setakat ini) ini, wajib dibicarakan di Mahkamah. Menahan tanpa bicara, adalah satu kezaliman. Apa jua kesalahan yang dilakukan oleh mereka, bukan tiket untuk menahan secara membuta tuli!



Pak Lah boleh bagi apa jua alasan, tetapi 'Imam Besar Hadhari' mesti akui ISA adalah akta yang paling kejam yang masih bermaharajalela di Malaysia. Bagi aku, yang menganut AGAMA ISLAM, aku WAJIB MENENTANG AKTA I.S.A ini. Ia ZALIM....! ZALIM...! ZALIM...!



3 orang telah ditahan dengan I.S.A hari ini (12 September 2008) iaitu Raja Petra Kamaruddin, Tan Hoon Cheng (Wartawan Sin Chew Daily) & YB Teresa Kok telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hari ini.


Bagi aku, apa jua kesalahan yang dilakukan oleh ketiga-tiga mereka (setakat ini) ini, wajib dibicarakan di Mahkamah. Menahan tanpa bicara, adalah satu kezaliman. Apa jua kesalahan yang dilakukan oleh mereka, bukan tiket untuk menahan secara membuta tuli!



Pak Lah boleh bagi apa jua alasan, tetapi 'Imam Besar Hadhari' mesti akui ISA adalah akta yang paling kejam yang masih bermaharajalela di Malaysia. Bagi aku, yang menganut AGAMA ISLAM, aku WAJIB MENENTANG AKTA I.S.A ini. Ia ZALIM....! ZALIM...! ZALIM...!

Tulisan dari saifulislam.com mungkin boleh menyedarkan kepada kita betapa zalimnya ISA ini.


Antara Kamunting dan Guantanamo Bay

Terdiam seketika.

Sejarah memutarkan skripnya dengan lakonan kaum-kaum yang bersilih ganti. Tetapi dek kerana segalanya datang dari akal, hati dan nafsu makhluk yang sama bernama manusia, perbezaan zaman tidak membezakan kelakuan.

Hati saya terasa pedih semasa mengulas kisah Yusuf ‘alayhi al-Salam, tatkala tiba ke tafsiran ayat ke-35.

Kemudian timbullah fikiran bagi suami perempuan itu, serta orang-orangnya hendak memenjarakan Yusuf sesudah mereka nampak tanda-tanda (yang menghendaki supaya Yusuf dijauhkan) hingga ke suatu masa. [Yusuf 12: 35]

Biar pun telah nyata segala pembuktian, bahawa segala kejadian berpunca dari isteri al-’Aziz dan wanita bangsawan yang bersama, Yusuf jua yang akhirnya dihumban ke penjara. Bahkan Yusuf lebih merelakan dirinya untuk dipenjara bersama kesucian prinsip berbanding hidup bebas tetapi memikul kekotoran nafsu wanita-wanita kelas tinggi itu.

Segalanya ditunjukkan Allah… suami yang menjadi Menteri Utama, bacul dan dayus hingga tiada upaya mengawal kelakuan isteri. Nafsunya pula disokong oleh ‘datin-datin’ yang ber’makar’ untuk menundukkan Yusuf kepada kehendak mereka… segalanya adalah skrip yang sama. Kejelekan golongan bangsawan di sepanjang zaman, hingga akhirnya Yusuf dan figura seperti baginda itu jua yang menelan padah.

Bukanlah penjara itu kemuncak segala derita. Sakitnya hukuman itu ialah pada dua realiti yang ada:

  1. Yusuf tidak bersalah
  2. Pemenjaraannya tanpa had masa.

Dipenjara tanpa kesalahan adalah suatu kezaliman. Ia jadi lebih zalim apabila tiada perbicaraan sempurna yang dijalankan. Pensabitan hanya atas budi bicara manusia pemegang cemeti lagak al-’Aziz dalam kisah Yusuf. Dan segala kezaliman itu disempurnakan dengan hukuman tanpa had masa.

Tatkala Allah SWT mengungkapkan di dalam ayat itu, bahawa hukuman tahanan ke atas Yusuf adalah ‘hingga ke suatu masa’, saya tidak dapat lari dari tersungkur di hadapan segala keperitan yang ditanggung oleh tahanan ISA di negara kita. Yusuf dan mereka yang terkurung atas nama ISA, bukan dipenjara tetapi mereka ditahan. Ia bukan hukuman, tetapi suatu bentuk penyeksaan.

Masakan tidak?

Ditahan tanpa bicara.

Ditahan tanpa had masa.

Biar pun pemenjaraan berlangsung dengan ketetapan 30 tahun, sekurang-kurangnya 30 tahun itu boleh dihitung. Setiap satu hari berlalu, memendekkan tempoh 30 tahun yang telah ditentu. Tetapi tatkala penahanan berlaku tanpa had masa, ia membunuh segala harapan.

Tanpa harapan tiada kekuatan.

Tanpa kekuatan, manusia mati sebelum mati.

Perasaan saya yang sungguh berkecamuk tatkala menelaah Surah Yusuf ditimpa lagi oleh rasa sedih, marah, panas dan membara tatkala menatap pemergian al-marhumah Aina Mardiah Shahrial yang kembali ke Rahmatullah semalam (3 Julai 2008). Anak gadis ini koma di Hospital Kajang selepas terjatuh di rumahnya.

Sungguh memilukan, Aina Mardiah sudah sejak sekian lama tidak menatap wajah ayahnya, Shahrial Sirin yang ditahan di Kem Kamunting sejak 7 tahun lalu! Beliau kembali kepada Allah dalam kerinduan. Membesar tanpa ayah, yang ditahan, bukan dipenjarakan.

Usaha Pusat Sokongan Keluarga Gerakan Mansuhkan ISA (ISA) untuk mendapatkan pelepasan Shahrial Sirin berdepan dengan birokrasiNapoleonik yang sungguh luar biasa. Shahrial akhirnya tiba di rumah pada jam 9 malam dan hanya dibenarkan oleh pihak polis bersama jenazah anaknya serta ahli keluarga yang lain selama satu jam!

Sesungguhnya setiap titis air mata yang mengiringi pemergian adik Aina Mardiah Shahrial, adalah minyak yang menyalakan kemurkaan Allah ‘Azza wa Jalla terhadap kezaliman yang sudah menjadi pakaian al-’Aziz dan regimnya

Demi Allah, saya tidak dapat melihat di manakah bezanya antara regim yang mempertahankan kem Guantanamo Bay dan kem ISA Kamunting di negara kita. Jika al-’Aziz dan empayar Mesir serta sekalian yang mengikut jejak kezaliman mereka tumbang di dalam sejarah, mengapa harus kezaliman hari ini, rasa aman dan terkecuali dari hukuman-Nya?

Saya tidak berpendapat bahawa kezaliman ini terbit dari apa-apa ideologi yang menjadi pegangan kuasa yang memerintah. Sama ada kezaliman itu datang dari kelakuan seorang yang ‘muslim’ atau pun ‘kristian’, hakikatnya ia hanyalah kehendak hawa nafsu manusia durjana yang sanggup melakukan apa sahaja demi survival dan kelangsungan kuasa mereka.

Dari Abi Dzar al-Ghifari –semoga Allah meredhainya- dari Nabi saw., menyampaikan apa yang diterimanya dari Rabbnya, bersabda, “Wahai hamba-hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan kezaliman ke atas diri-Ku dan Aku menjadikannya haram di antara kalian, maka janganlah kalian saling menzalimi.” (H.R. Muslim)

Semoga kematian yang menimpa adik Aina Mardiah menjadi kerehatan buat diri al-marhumah daripada kepenatan dunianya yang penuh kesedihan dan penindasan itu.

Sumber : Lot 250

Ops Lalang II, usaha terdesak? - MalaysiaKini

Polis telah menahan seorang ahli politik pembangkang, seorang blogger terkemuka dan seorang wartawan dalam satu operasi mengejut ketika pihak pembangkang merancang untuk mengambil alih kuasa.

Ketiga-tiga mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membolehkan mereka ditahan tanpa bicara, yang turut digunakan sebelum ini, ke atas mereka yang tidak sehaluan dengan kerajaan.

raja petra to police station on burma doctor sd 040908 04
Para pemerhati politik berkata, mereka bimbang Barisan Nasional - yang dimalukan dengan kekalahan teruk dalam pilihanraya umum Mac lalu dan kini diancam pula dengan rancangan pembangkang untuk mengambil alih kuasa - merancang untuk melancarkan gerakan penahanan sepertimana pada tahun 1987.

"Apakah Malaysia kini dicengkam satu lagi kegilaan ISA, sepertimana Operasi Lalang 21 tahun lalu apabila ramai yang ditahan di bawah ISA dan tiga akhbar ditutup?" kata ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang yang turut ditahan dalam operasi tahun 1987 itu.

Blogger terkemuka Malaysia dan editor Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin, merupakan yang pertama ditahan di bawah ISA tengahari semalam.

Kemudian, Tan Hoon Cheng, wartawan akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily, ditahan malam tadi selepas melaporkan kenyataan seorang pemimpin Umno yang didakwa berkata kaum Cina "menumpang" di negara ini.

Laporan Tan telah mencetuskan pertikaian yang hebat dalam gabungan Barisan Nasional yang dianggotai parti-parti komponen yang berasaskan kaum. Umno - selaku tulang belakang BN - terpaksa bertindak menghukum pemimpin berkenaan.

tan hoon cheng 04 120908
"Rakan-rakannya (Tan) dari SinChew Daily terperanjat dengan penahanannya," kata akhbar tersebut dalam satu kenyataan. 

"Sin Chew Daily akan berpegang teguh kepada pendirian editorial kami," tambahnya.

Sementara itu, Teresa Kok, seorang ahli Parlimen dari DAP - sebuah parti dalam barisan pembangkang - Pakatan Rakyat - juga turut ditahan di bawah ISA.

Sementara tidak banyak maklumat yang diperolehi mengenainyha, Teresa berdepan dengan dakwaan yang beliau telah mengadu bunyi bising pembesar suara dari sebuah masjid di Puchong. 

teresa kok modern pig farm 150408 talking
Teresa telah menafikan dakwaan tersebut dan berkata tuduhan terhadapnya itu "tidak masuk akal".

ISA yang ditentang oleh badan-badan hak asasi manusia supaya dimansuhkan, membolehkan seseorang itu ditahan selama dua tanpa bicara dan boleh dilanjutkan tempohnya setiap dua tahun berikutnya. Ia biasanya digunakan untuk menahan suspek keganasan.

Pembangkang yang diketui oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang merancang untuk mengambil kuasa minggu depan, mengecam tindakan menggunakan ISA sebagai "kejam dan tiada justifikasinya".

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dipercayai melancarkan operasi penahanan tersebut untuk memperkukuhkan kedudukannya dalam Umno.

Beliau semakin berdepan dengan desakan dari pemimpin-pemimpin parti tersebut supaya melepaskan jawatannya lebih awal daripada yang dijanjikannya - untuk menyerahkan kuasa kepada timbalannya pada pertengahan tahun 2010.

Surat tunjuk sebab

Sementara itu, Pusat Wartawan Bebas (CIJ) berkata operasi penahanan tersebut "mempunyai persamaan yang membimbangkan dengan Operasi Lalang pada 1987" di mana berpuluh-puluh aktivis, artis, ali akademik dan ahli politik telah ditahan.

"Kedua-dua insiden itu adalah sama kerana ianya ada kaitan dengan krisis politik yang melanda Umno, tetapi dimanifestasikan oleh kerajaan sebagai dakwaan ketegangan kaum," katanya dalam satu kenyataan.

Tiga akhbar - Sin Chew Daily; akhbar berbahasa Inggeris, The Sundan akhbar rasmi PKR - Suara Keadilan - juga telah diberi surattunjuk sebab berhubung laporan mereka mengenai perkembangan politik semasa.

Ketiga-tiganya mendapat surat tunjuk sebab itu dari kementerian dalam negeri, yang meminta mereka menjelaskan tindakan tidak boleh diambil terhadap mereka atau berdepan dengan tindakan digantung penerbitan.

- AFP

Dipetik : MalaysiaKini

Monday, September 8, 2008

BN Kehilangan 1 lagi kerusi - MalaysiaKini

Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu hari ini mengisytiharkan kemenangan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah Tan Seri Joseph Kurup bagi kerusi Parlimen Pensiangan pada pilihanraya umum 8 Mac lalu, batal dan tidak sah.

pensiangan joseph kurup by election court sabahJoseph Kurup adalah timbalan menteri kemajuan luar bandar dan wilayah.

Keputusan tersebut dibuat oleh Hakim Datuk David Wong Dak Wah yang membuka kemungkinan pilihanraya kecil diadakan di kerusi tersebut yang sebelum ini dimenangi oleh Kurup tanpa bertanding.

Bagaimanapun, pindaan pada undang-undang pilihanraya membolehkan Kurup mengemukakan rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Petisyen itu difail oleh calon PKR, Danny Anthony Andipai, yang juga calon bagi kerusi tersebut.

pensiangan sabah parliament seat 080908Beliau menamakan Kurup, pegawai pengurus pilihanraya Bubudan OT Majalu dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sebagai responden.

Kurup menang tanpa bertanding pada hari penamaan calon pada 24 Februari lalu apabila kertas pencalonan Andipai ditolak kerana diserahkan selepas jam 10 pagi (masa tamat penyerahan borang).

Pada hari penamaan calon, Andipai dan seorang lagi calon, Saimeh Usau, terlepas masa menyerahkan borang dan mahu menyerahkannya selepas masa itu tamat.

Kedua-duanya mendakwa bahawa perjalanan mereka ke pusat penamaan calon telah dihalang.

Mereka kemudiannya dibenarkan berbuat demikian - borang pencalonan Andipai diterima pada jam 10.25 pagi dan borang pencalonan Saimeh lima minit kemudian.

Bagaimanapun, sewaktu tempoh bantahan, Kurup membuat bantahan dan ianya diterima oleh pegawai pengurus pilihanraya. Beliau kemudiannya membatalkan pencalonan Andipai dan Saimeh.

Kurup kemudiannya dilantik sebagai timbalan menteri pembangunan luar bandar dan wilayah. Beliau juga merupakan bekas timbalan ketua menteri Sabah.

Sumber : MalaysiaKini

Sunday, August 31, 2008

Selamat.......

Assalamualaikum dan selamat Sejahtera,

Kepada semua rakyat Malaysia, Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-51.

Kepada muslimin dan muslimat, Selamat Mengerjakan Ibadah Puasa dibulan Ramadhan al-mubarak ini. Sama-samalah kita mencari keredhaanNya..Insyaallah....

-Ambutit-

Friday, August 29, 2008

Bajet: Abdullah Lempar Bola Tanggung Kepada Anwar

PARLIMEN menjadi tumpuan orang ramai petang ini untuk mendengar pembentangan Bajet 2009 oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi. Tumpuan orang ramai kali ini agak luar biasa.

Kehadiran para wartawan juga luar biasa. Ratusan wartawan terpaksa beratur sepanjang lebih 100 meter untuk mendapatkan pas masuk di pintu belakang Parlimen.

Mungkin perkembangan ini ekoran kehadiran Anwar Ibrahim di Parlimen. Sebelum ini terdengar berbagai desas desus mengatakan konon Bajet tahun ini tidak mudah untuk mendapat kelulusan ahli Parlimen.

Mungkin undi secara belah bahagi terpaksa dilakukan untuk menentukan ianya diterima ataupun tidak.

Bagaimana pun kemungkinan ini jangan disalah anggap. Satu teori menyebut bukan pembangkang saja yang menentang Bajet ini tetapi di kalangan Umno juga terutama dari Sabah dan Sarawak.

Seorang pemerhati dan juga menjadi broker politik kepada tokoh tertentu di pihak kerajaan membayangkan Abdullah akan terjempit dengan keadaan itu dan akhirnya memaksa beliau melepaskan jawatan.

Apakah ia benar atau tidak sama-sama kita tunggu.

Bagaimana pun yang pastinya perbahasan Bajet itu selepas raya nanti dikira menarik. Permerhati juga tertunggu-tunggu untuk mendengar ucapan sulung bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim membahas Bajet berkenaan.

Kalau sebelum ini (ketika berada dalam kerajaan) beliau membetangkan Bajet semasa menjadi Menteri Kewangan, hari ini orang mahu mendengar pula apakah kritikan, pandangan dan sindirian beliau kepada pihak kerajaan semasa membahas Bajet berkenaan selaku ketua pembangkang.

Sindiran Abdullah kepada pembangkang dan Anwar semasa membentang Bajet itu petang ini akan menjadi bola tanggung untuk dismash oleh Anwar ketika membahasnya kelak.

Masa panjang yang wujud sebelum perbahasan Bajet itu memberi peluang kepada Anwar membuat persediaan ucapannya serapi mungkin. Apa yang diharapkan semoga Anwar seperti mana diharapkan oleh Speaker, Pandikar Amin Mulia dapat memberi sumbangan baik selaku ahli Parlimen demi bangsa dan negara serta tidak bermain politik.

Sumber : MSO

Nak Percaya Tidak Percaya, Tidak Percaya Nak Percaya!

BEGITU terasa sekali susana di Parlimen semalam berbeza dengan hari-hari sebelum ini. Yang jelasnya para pemerhati makin ramai. Perbezaan itu bukan dari jumlahnya tetapi dari segi suasana dan semangat!

Perlimen untuk penggal ke-12 ini benar-benar mendapat perhatian. Parlimen sudah menjadi destinasi penting kepada pemerhati politik. Sebabnya satu saja kerana pembangkang telah menguasai dan menimbulkan kehangatan (perbahasan) dalam Parlimen.

Datang ke Parlimen bukan saja untuk bertemu teman, mendengar celoteh dan spekulasi politik atau mengenakan kueh mueh di kantinnya yang enak dan bersih, tetapi untuk melihat dan menanti perkembangan apakah "motion" yang seterusnya dilakukan oleh pembangkang.

Semalam suasana cerita dan wap kepanasannya makin terasa lagi. Semua kerana kehadiran pertama kali ahli Palimen Permatang Pauh yang baru Sdr Anwar Ibrahim ke dalam dewan untuk mengangkat sumpah menjadi ahli Parlimen selepas menang dengan majoriti besar Selasa lalu.

Kedatangan itu benar-benar merujakan dan mencipta suasana baru. Parlimen menjadi lebih bertenaga dan seakan akan berlaku perubahan drastik! Tetapi mereka yang membenci Penasihat PKR itu tetap mengatakan tidak ada apa-apa perubahan dan tetap menganggap Anwar seorang antogonis!

Nampak semalam mereka yang mendoakan agar beliau tewas dan ingin mengguburkannya di Permatang Pauh terkaget besar dengan kehadiran Anwar. Terkeyeh-kenyeh terkising-kising (macam budak dowm sydrom atau macam kera kena belacan) melihat dan memerhatikan Anwar mengangkat sumpah sebagai ahli Dewan Rakyat.

Ya ke Anwar itu... atau si pembacuh kopi yang angkat sumpah tu? Atau pun itu sebenarnya Mohamamd Ezam Mohd Noor atau pun Nalakarupan yang angkat sumpah? Bukan... dia ialah Anwar bin Ibrahim.

Realti itu mengejut dan menyebabkan orang terpaksa menyemak balik fikiran masing-masing. Menjadikan masing-masing berfikir kepada apa yang telah cuba dibungkuskan sebelum ini iaitu mengenai pembentukan kerajaan baru 16 September seperti mana diuar-uarkan oleh pembangkang.

Sebelum ini khasnya sebaik saja sdr Anwar di dakwa di mahkamah atas tuduhan liwat kali kedua, gema dan gempar 16 September itu seakan berlalu begitu saja. Tiba-tiba saja talun gempar itu mengencil dan seakan hilang dari arus pendengaran umum. Semangat yang begitu tinggi dan kuat untuk melihat perubahan juga tetiba menggendur.

Lalu mereka yang bimbang dengan 16 September boleh tersenyum semula dengan perkembangan itu. Mereka mengira kes liwat dan pendakwaan itu akan mematikan langkah Anwar dan 16 September tinggal sebagai angan-angan saja. Bagaimana pun kemenangan besar Anwar di pilihan raya kecil Permatang Pauh kelmarin bagaikan taufan mengubah semula suasana dan suhu perubahan naik kembali. Ingatan dan persoalan umum pada 16 September timbul semula.

Seorang Menteri (biar saya tidak menyebut namanya); sebaik selesai Anwar angkat sumpah semalam menarik tangan saya pergi ke satu sudut khusus untuk bertanya fasal Anwar. Kenapa?
"Macam mana Pak Sheikh, you fikir boleh ke dia ambil alih kerajaan 16 September ini?" tanya menteri itu pandir dengan wajah yang agak cemas. Mula saya ingat dia hanya main-main saja. "Kenapa?" tanya saya.

"Kalau jadi sungguh mampuslah kita (BN)!" ujarnya.

"Agak-agaknya boleh ke (ambil kerajaan)," acahnya lagi. Nampak diwajahnya begitu bimbang dengan apa yang berlaku. Dia juga seakan hilang keyakinan yang dipercayainya sendiri.

"Tak boleh kok?" saya mahu mengujinya. "Mana boleh berlaku lompat parti, semua sokong Pak Lah dan Najib?" balas saya sambil merenung tepat ke mukanya.

"Jangan, Anwar pandai bab ni, cuba you siasat. I dengar jadi apa yang Anwar nak buat ni!" katanya penuh mengharap sambil mengelapkan dahinya dengan sapu tangan merah jambu. Menteri itu kemudian berlalu. Saya nampak dia ni cemas dan tercari-cari jawaban di sebalik persoalan yang dia sendiri timbulkan itu.

Begitu juga semasa berdiri dan berbual-bual dengan seorang teman berhampiran cafeteria ahli Parlimen, seorang Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanya hal yang sama. Kalau dulu bukan main lagi menteri ini menafi dan menganggap cerita 16 September sebagai karut dan cerita Mat Jenin, kini dia nampak serius. Persepsinya mengenai alunan 16 September ini sudah berubah.
Semacam dia mempunyai maklumat detail mengenai perubahan kerajaan 16 September. "Saya dengar dua menteri Kabinet akan bersama Anwar, you dapat trace ke?" katanya sedikit mngejutkan saya. "Ai kalau sampai menteri ini kes teruk!" kata saya selamba sambil memetakan wajah-wajah menteri disebutkan itu.

"Betul.... itu yang saya dapat tahu, cuba you check, katanya bersungguh. "Apa nak check kalau betul eloklah Datuk juga akan ikut sama...lagi bagus," balas saya kepadanya. Dia hanya terdiam dan tidak terkata apa-apa. Dia lantas menarik tangan saya dan menggenggam kemas.

Dua peristiwa itu menunjukkan bahawa kisah 16 Sepetember menyenak dalam kepala ahli MP BN. Mereka resah dan gelisah dengan angan-angan Anwar itu. Jadi serah salah samada hendak percaya atau tidak.

Pertanyaan dan suasana mengenai 16 September begitu ketara sekali semalam. Secara diam-diam semua orang membicarakan itu. Ini semua gara-gara kehadiran Anwar. Terasa sekali susana dalam dewan sebaik Anwar masuk seolah ia memberi sinar dan merubah roh dewan. Aura yang ada kepada Anwar menyebabkan dewan itu seolah-olah dipenuhi suara rakyat dan rakyat sedang menguasainya.

Tidak hairanlah kalau persoalan 16 September itu menjadi topik hangat. Menjadi bahan renungan, kajian dan tilikan semua pihak. Di pihak BN mereka pantang mendengar bunyi dan rentak ia menyebabkan jantung mereka akan berdebar takut-takut perubahan itu berlaku.

Suasana kelam kabut di pihak BN ini juga semakin menjadi-jadi. Kenyataan bersama 20 ahli MP Sabah dan Sarawak semalam menjelaskan keadaan itu. Mereka juga dikatakan akan membuat akujanji sebagai menyokong kerajaan yang ada kini.

Persoalannya untuk apa kenyatan dan akujanji itu kalau ia tidak ada apa-apa? Kenapa perlu kepada komtimen itu, ia boleh dibiarkan begitu saja kalau desas desus itu palsu! Tetapi mungkin perkembangan kini cukup mencemaskan maka akujanji dan kenyataan sokongan itu dibuat. Persoalannya pula bolehkah akujanji dipercayai sedang sumpah menggunakan nama Allah pun diragui dan ditolak?

Dalam suasana; nak percaya tetapi tidak percaya, tidak percaya tetapi percaya ini sebenarnya menjadikan dunia politik kita segar dan sering diingati. Kesegaran dan susana inilah juga meunjukkan kesegaran dan kepintaran Anwar sebagai seorang ahli politik yang mampu mengocakkan suasana politik negara ini. Kegemparan itu juga setidak-tidaknya menjadikan rakyat Malaysia mempunyai harapan ke arah itu!

Sumber : MSO

Ambutit - Kenapa, Tak Percaya ke???

Lobi Melobi

Saya mendapat maklumat terkini bahawa perkhidmatan Mohd Hassan Marican (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas) kini sedang menghampiri tempoh akhirnya. Berdasarkan kepada maklumat yang diterima, kemungkinan besar Mohd Hassan Marican tidak akan disambung tempoh perkhidmatannya walaupun beliau berupaya melakukannya.

Beberapa pihak telah menunjukkan hasrat mereka untuk mengambilalih kedudukan Mohd Hassan Marican ini dan kini sedang dalam proses melakukan lobi (berskala mega). Semua lobi-melobi ini tertumpu kepada Abdullah Ahmad Badawi. Ada yang melobi dengan wang dan ada pula yang melobi dengan cara-cara yang lain.

Tetapi ada dua orang calon telah bersaing diantara mereka dan dikhabarkan bahawa kedua-dua mereka mendapat restu daripada Abdullah Ahmad Badawi untuk mengambilalih kedudukan Mohd Hassan Marican sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas. Salah satu dari dua calon ini dijangkakan akan dilantik menggantikan Mohd Hassan Marican manakala seorang lagi dijangkakan akan menduduki jawatan Ahli Lembaga Pengarah Petronas.

Calon yang begitu kuat melobi untuk menggantikan tempat Mohd Hassan Marican dikenalpasti adalah Khairy Jamaludin. Beliau khabarnya telah berjaya meyakinkan Abdullah Ahmad Badawi bahawa beliau mampu untuk menerajui Petronas dan memangkinkan pertumbuhan dan pemerolehan Petronas dalam jangka masa singkat. Abdullah Ahmad Badawi juga dikhabarkan telah bersetuju jika Khairy Jamaludin dilantik kejawatan tersebut dan sedia mengarahkan Petronas untuk membuat perlantikan tersebut sebaik tempoh akhir perkhidmatan Mohd Hassan Marican tamat.

Dengan pengaruh wang dan lobi yang besar, Khairy Jamaludin percaya bahawa beliau dapat menerajui Petronas dalam masa terdekat. Ini dibantu dengan sokongan berterusan (wang dan kuasa) yang datangnya dari Singapura melalui Temasek Group.

Berdasarkan kepada analisis semasa dan pasaran Asia Tenggara, Temasek Group amat berminat untuk menguasai Petronas demi untuk mengukuhkan aliran tunai dan kewangan mereka. Buat masa ini hanya cabang industri Minyak dan Gas sahaja yang masih belum dikuasai sepenuhnya oleh Temasek Group. Beberapa transaksi kewangan berskala besar telah dikesan dibiayai oleh Temasek Group kepada beberapa individu dalam industri Minyak dan Gas tempatan termasuklah kepada pihak yang membekalkan khidmat sokongan kepada industri yang sama.

Dengan penguasaan dalam industri Pelabuhan (seperti masa telah dikenalpasti bahawa beberapa pelabuhan utama di Malaysia kini telah dipindahkan sahamnya kepada proksi Temasek Group) tempatan, maka dapat dijangkakan bahawa Temasek Group kini sedang berusaha membuat beberapa pemerolehan lagi demi memantapkan organisasi mereka.

Proksi-Proksi Temasek Group di Malaysia kini nampaknya sedang ditimbunkan dengan wang ringgit dan jaminan keselamatan sehinggakan mereka sanggup menggadaikan aset negara. Berdasarkan kepada senario semasa, SCOMI Group juga dikenalpasti telah mendapat laba daripada usahasama haram dengan Temasek Group.

Jika Khairy Jamaludin dibenarkan menjadi Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, maka jangan kita terkejut jika akhirnya Petronas dikuasai oleh Temasek Group (Singapura). Kita wajar menyekat perkara ini daripada menjadi kenyataan. Abdullah Ahmad Badawi memang mudah dikuasai oleh Khairy Jamaludin. Jangan pula kita biarkan Kamaludin Abdullah Ahmad Badawi menjadi Ahli Lembaga Pengarah Petronas kerana ini juga akan menguatkan pengaruh Temasek Group kedalam Petronas.

Petronas adalah hak Malaysia dan bukannya Singapura. Jangan gadaikan aset negara.

Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa - ISIS

Sumber : Ketua Perusuh

Plan B

Anwar Ibrahim telah berjaya memenangi Piliharaya kecil P44 Permatang Pauh dengan majoriti yang agak besar. Kemenangan ini agak selesa dan menghidupkan semangat bahawa Anwar Ibrahim akan menerajui pemerintahan Malaysia sebagai Perdana Menteri seawal 16 September 2008.

Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Barisan Nasional nampaknya menghadapi satu tekanan yang agak besar yang boleh menyebabkan kedudukannya sebagai Pemimpin Utama Malaysia menjadi goyah. Adalah dijangkakan bahawa Abdullah Ahmad Badawi kini terpaksa memulakan “Plan B” bagi memastikan kedudukan beliau tidak akan dicabar (ditumbangkan) oleh Anwar Ibrahim.

Antara beberapa “pelan kontigensi” yang telah disediakan dan akan digunakan untuk menyekat kemaraan Anwar Ibrahim adalah seperti berikut;

1. Kes Liwat Saiful Bukhari Azlan
2. Rang Undang-Undang Identifikasi DNA
3. Rasuah Magnum Corporation (dibawakan oleh Nallakaruppan)
4. Kehilangan Dokumen Kementerian Kewangan (dicanangkan oleh Khairy Jamaludin)

Diantara beberapa pelan ini, didapati peluang Anwar untuk ditahan, dibicarakan dan akhirnya disabitkan dengan pertuduhan adalah agak besar dan ianya memungkinkan kemaraan Anwar Ibrahim untuk menguasai Putrajaya sebagai Perdana Menteri dapat disekat.

Abdullah Ahmad Badawi pastikan tidak akan mengambil mudah akan kedudukannya dan beliau dijangkakan akan mengorbankan sesiapa sahaja demi untuk kelangsungan pemerintahannya dan peralihan kuasa pemerintahan kepada menantunya Khairy Jamaludin.

Yang pastinya jika dengan keempat-empat pelan kontigensi diatas tidak mampu untuk menyebabkan Anwar Ibrahim disekat, Abdullah Ahmad Badawi pasti akan mengorbankan Najib Razak sebagai bidak dalam permainan caturnya. Najib Razak (dan isterinya Rosmah Mansor) pula akan dikaitkan dan akhirnya disabitkan dengan kesalahan bersubahat merancang membunuh Altantuya.

Khairy Jamaludin khabarnya sedang berusaha untuk memastikan Abdullah Ahmad Badawi selamat dipuncak kuasa. Namun dikhabarkan juga bahawa jika Abdullah Ahmad Badawi tersingkir dan Anwar Ibrahim pula berkuasa, Khairy Jamaludin pastinya akan mengisytiharkan dirinya berpaling dari UMNO kepada PKR.

Manusia seperti Khairy Jamaludin akan menggunakan pelbagai helah demi memastikan keselamatan politiknya terjamin dan beliau dapat kepuncak kuasa pada umur 40 tahun.

Walau apa pun senario politik tempatan, yang menjadi mangsa adalah kita semua rakyat marhaen. Oleh itu pastikan kita letak pemimpin yang akan membantu kita dan bukannya kroni mereka. Jika Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri dan kemudian belot, kita jatuhkan dia. Kalau Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri dan kemudiannya membantu rakyat dari kemelut ekonomi, kita bantulah dia.

“KEARAH MALAYSIA BARU”

Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik Dan Antarabangsa - ISIS

Sumber : Ketua Perusuh

GEMPAQ !!! TAHUKAH ANDA ??

1 – Tahukah anda belanjawan SUKOM 1998 – masih lagi BELUM di audit. Sudah 10 tahun. Telah ada 3 Menteri Belia dan Sukan silih berganti TETAPI kenapa belanjawan SUKOM 98 masih belum di bentangkan ke Parlimen.

2 – Tahukah anda bahawa Senator Jins Shamsuddin telah 'klentong' kerajaan Perak dengan projek filem Pasir Salak?

3 – Tahukan anda hingga ke hari ini belum ada laporan polis yang lengakap tentang percubaan membunuh Sharifah Aini di hadapan Sri Pentas?

4 – Tahukah anda hingga ke hari ini masih belum di ketahui laporan tentang siapa yang membakar Dewan Tunku Chacelor Universiti Malaya pada tahun 2001. Keyvaas dan Azliana pada minggu kejadian mengakui memiliki bukti. Mana buktinya?

5 - Tahunkah anda siapa pembunuh Norita Shamsuddin ? Apa terjadi dengan kes ini?

6 – Tahukah anda apa terjadi dengan 6 BUAH KOTAK MAT EZAM?

7 – Tahukah anda syarikat mana yang membuat lebuhraya MRR2 yang runtuh rantah?

8 – Tahunkah anda apa terjadi dengan saman Edry KRU yang menuduh ‘gambar bogel’ Pemuda United Malays National Organisation ini adalah kerja ‘copy n paste’?Siapa yang 'copy n paste'?

9 – Tahukah anda dimana Samy Veloo dan Siti Hasmah membuat rambut palsu?

10- Tahukah anda siapa nama isteri Najib yang pertama?

Artikel asal : Tukar Tiub: GEMPAQ !!! TAHUKAH ANDA ??
Sumber : TukarTiub

Ambutit - Kah kah kah...tak leh nak jawab....

Dr M kecam k'jaan haram Malaysia Today - MalaysiaKini

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengecam kerajaan kerana memungkiri janjinya selama ini untuk tidak menapis kandungan internet - dasar yang perkenalkan semasa pentadbirannya dahulu.

mahathir hulu langat 120408 press conference"Bila kerajaan membuat janji kepada negara dan kemudian memungkirinya, maka kerajaan bukan sahaja hilang kredibiliti tetapi juga rasa hormat rakyat sebelum ini," kata Dr Mahathir dalam blognya - Chedet blog.

Dr Mahathir yang memperkenalkan dasar tiada tapisan internet pada pertengahan tahun 1990-an, berkata tindakan kerajaan itu menunjukkan "tahap keangkuhan yang menindas menyerupai sebuah negara kuku besi".

Rabu lalu, Malaysiakini melaporkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah mengarahkan semua penyedia perkhidmatan internet (ISPs) di negara ini supaya mengharam Malaysia Today.

"Saya tidak sentiasa bersetuju dengan Malaysia-Today.net dan (editor lamanweb itu) Raja Petra Kamaruddin. Beliau adakalanya agak tidak bertanggungjawab," tambah Dr Mahathir.

"Tetapi tindakan mahkamah telahpun diambil terhadapnya. Jika dia didapati bersalah, terdapat hukuman yang mencukupi yang boleh dijatuhkan (ke atasnya)," tambahnya.

malaysia today website 270808Raja Petra (kiri) sedang berdepan dengan beberapa saman, termasuk tuduhan menghasut dan melakukan fitnah selepas beliau mengaitkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya dengan kes pembunuhan seorang wanita Mongolia.

Tapisan internet

Semalam, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar mempertahan tindakan terhadap Malaysia-Today, dengan berkata lamanweb itu diharamkan kerana ia menyiarkan kandungan yang berunsur 'fitnah'.

bar council sedition forum 110808 raja petraSementara itu, parti pembangkang, PKR turut mengecam keputusan kerajaan itu, yang disifatkannya sebagai tindakan terdesak kerajaan Barisan Nasional.

Sambil menyifatkannya sebagai serangan terbaru terhadap kebebasan awam, parti itu berkata, keputusan tersebut merupakan tapisan terhadap internet.

"Ia juga merupakan satu tindakan terdesak kerajaan BN yang masih tergugat selepas mengalami kekalahan berturut-turut dan enggan menerima isyarat yang jelas dari rakyat berulang-kali melalui peti undi.

"Alasan yang diberikan bahawa Malaysia Today merupakan sebuah lamanweb yang berunsur menghasut adalah tidak berasas sama sekali dalam mana-mana prinsip undang-undang, memandangkan terdapat undang-undang yang mencukupi yang mengendalikan aktiviti seumpama itu dan masih belum ada sebuah mahkamah pun di Malaysia yang telah mendapati lamanweb itu menyiarkan kandungan yang berunsur menghasut," tambah Setiausaha Agung PKR, Salahuddin Hashim dalam satu kenyataan hari ini.

salahuddin hashim pkr sec genSalahuddin menegaskan, PKR memandang serius tentang kemungkinan ia merupakan langkah permulaan dalam percubaan yang lebih besar untuk mengekang rakyat Malaysia daripada mengakses internet, yang selama ini menjadi benteng kebebasan bagi mereka yang mahu mendapatkan pandangan alternatif.

Laman alternatif

Oleh itu, katanya, PKR menggesa SKMM dan kerajaan supaya mengotai janjinya kepada KRM (Koridor Raya Multimedia) dan segera menarik balik arahan tersebut.

PKR juga, tambahnya, menentang sebarang percubaan untuk mengenepikan hak rakyat untuk mengakses maklumat alternatif.

Di bawah Bil Jaminan 10 Perkara KRM, kerajaan berjanji untuk memastikan tiada tapisan internet.

Raja Petra yang mengasaskan Malaysia Today, telah menyediakan laman alternatif melalui penyedia internet asing.

Beliau memberitahu Malaysiakini bahawa tindakan kerajaan itu tidak akan menghalangnya untuk terus menulis.

Malaysiakini telah menyemak dengan laman alternatif tersebut dan sehingga 1 tengahari tadi, ia masih aktif.

Sumber : MalaysiaKini

3 lagi tuntutan - MalaysiaKini

Cuepacs menyambut baik pemberian bonus sebulan gaji atau minimum RM1,000 seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam pembentangan bajet hari ini.

Presidennya, Omar Osman berkata, pembayaran bonus tersebut telah memenuhi janji perdana menteri kepada tuntutan Cuepacs awal tahun ini.

Bagaimanapun, perdana menteri, kata Omar, tidak memberi respons kepada tiga lagi tuntutan Cuepacs.

Tiga tuntutan tersebut ialah imbuhan tetap perumahan, mengkaji semula penilaian tahap kecekapan (PTK) dan penyelarasan Cola untuk semua kakitangan awam.

"Pembayaran bonus itu menunjukkan kerajaan memahami masalah peningkatan kos sara hidup yang dihadapi oleh kakitangan awam berpendapatan rendah setelah kenaikan harga barangan.

"Dan selepas ini kita berharap kerajaan akan memenuhi tuntutan Cuepacs yang lain," katanya ketika diminta mengulas pembayaran bonus sebulan gaji atau RM1,000 kepada kakitangan awam.

Beliau berkata, ada kira-kira 1.3 juta kakitangan awam di seluruh termasuk 50,000 yang berkhidmat secara sambilan dan kontrak.

Tuntutan Cola

Omar berkata, kakitangan kerajaan yang berpendapatan rendah memerlukan imbuhan tetap perumahan kerana kadar sewa rumah yang mahal terutama di bandar-bandar besar.

Katanya, ada kakitangan awam yang terpaksa membelanjakan separuh daripada pendapatan mereka untuk bayaran sewa rumah.

Beliau berkata, Cuepacs meminta kerajaan mengkaji semula PTK kerana ia tidak menggambarkan kebolehan sebenar kakitangan awam.

Mengenai Cola, Omar berkata, pembayaran yang dibuat sekarang tidak selaras kerana ia bergantung kepada tempat mereka bertugas.

"Ketika ini mereka dibayar antara RM100 hingga RM300 seorang tetapi Cuepacs meminta ia diselaraskan kerana harga barangan adalah sama," katanya.

Beliau berkata, Cuepacs menghantar tuntutan Cola kepada perdana menteri dua bulan lalu.

Sumber : MalaysiaKini

Wednesday, August 27, 2008

Esok Anwar BERSUMPAH sebagai MP - MalaysiaKini

Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengumumkan pagi ini bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim, ahli parlimen baru Permatang Pauh, akan mengangkat sumpah esok.

anwar ibrahim pc 120508 03Anwar kembali ke dewan yang mulia itu selepas 10 tahun apabila meraih kemenangan besar malam tadi dengan menewaskan calon BN Datuk Arif Shah Omar Shah sebanyak 15,671 undi.

Mantan menteri kewangan itu, dipercayai akan terus dilantik sebagai Ketua Pembangkang esok, berdepan dengan rakan kabinet lamanya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam pembentangan Bajet 2009.

Kemunculan bekas timbalan perdana menteri ini paling dinanti-nantikan oleh banyak pihak, khususnya selepas ura-uranya merancang pembentukan kerajaan baru menjelang 16 September ini.

Sumber : MalaysiaKini

Salam dan Pesan Buat Ahli Parlimen Permatang Pauh

SEMUANYA sudah selesai namun belum berakhir! Pilihan raya kecil Permatang Pauh yang dianggap memeritkan dan paling ganas dan kejam sudah pun tamat. Namun kesan, hala tuju dan agenda selepas kemenangan itu masih belum selesai. Perjuangan Anwar baru bermula hari ini, selepas beliau dinobatkan sebagai ahli Parlimen.

Seperti mana saya kata, kemenangan itu seolah-olah Anwar baru memakai baju perang, lengkap dengan senjata, semangat semakin membumbui dan memulakan langkah ke medan perang. Jalan-jalan yang bakal dilalui makin mencabar namun puncak impian kian merendah.
BN dan seluruh warga termasuk mereka yang mencurigai perjuangan Anwar, yang mencemuhi peribadinya harus akur dan menerima hakikat yang berlaku kini! Bahawa kebangkitan rakyat sudah melata. Gelombang dan suara rakyat yang ingin perubahan tidak boleh disekat dan dihalang lagi. Bahawa seluruh segenap lapisan rakyat bersama Anwar dan mahukan Anwar berada di hadapan menghayun langkah bangsa membentuk Malaysia baru lebih merdeka.

Hormatilah pilihan raya yang baru berlangsung itu. Buktikan bahawa kita semua adalah pendokong demokrasi yang demokratik. Jangan ada selepas ini berbagai kecaman, komentar yang menandakan kelemahan diri kita sendiri. Umno terutamanya hendaklah menerima realiti yang berlaku kini dan bermahasabah atas bahana yang diterima.

Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Razak perlu sedar
bahawa nyawa politik mereka kian terancam. Dalam konteks ini apa yang mereka kena fikir bukan diri mereka namun diri dan nasib parti mereka, Umno. Waktu kini bukan untuk menyelamatkan diri lagi, tetapi menyelamat wadah yang dikatakan keramat namun sudah berkarat berulat itu.

Keduanya Abdullah dan Mohd Najib perlu melepaskan jawatan sekiranya keduanya masih ada maruah tersisa! Umno harus dipimpin oleh mereka yang berjiwa rakyat dan bersih dari segala nesta atau mereka yang tidak berhajat menjadikan Umno sebagai bahan pesaka.

Kemenangan Anwar bukan kerana nasib, tetapi lantaran pengorbanan besar rakyat. Kemenangan itu adalah mesej besar daripada nuasa. Majoriti sebanyak 15,671 undi adalah majoriti yang merupakan isyarat kepada BN bersiap sedia membeli kain kapan untuk membungkus mayat sendiri kemudian dikuburkan dalam lubang yang mereka menggalinya lama sebelum ini.

Kita yakin kalau Anwar tidak dikhianti; kemenangan yang diraihkan sekejap tadi akan menjadi cahaya yang menyuluh jalan gelap yang dilalui selama lebih 10 tahun lalu. Seperti mana saya sebutkan sebelum ini, BN harus membuat pulut kuning untuk meraikan kemenangan Anwar dan memohon maaf atas kesalahan dilakukan kepada bekas TPM itu.

Saya yakin Anwar yang bererti “bercahaya” bukan seorang pendendam dan bersedia menerima maaf daripada Umno dan pemimpinnya; baik peringkat cawangan, bahagian dan pusat. Dan sebagai balasan paling afdal untuk dianugerahkan kepada Anwar atas kemenangan besar itu, dan penebusan dosa ialah dengan menarik balik pendakwaan ke atasnya dan berilah peluang kepadanya untuk memimpin negara ini secara terhormat.

Tahniah kepada Anwar Ibrahim dan tahniah juga kepada semua pendokongnya. Secebis pesanan ikhlas semoga kemenangan itu membersihkan Anwar dari segala kekotoran dan memberikan peluang baginya memperbetulkan kekhilafannya selama ini. Anggaplah kemenangan malam ini satu kelahiran baru Anwar yang putih bersih dan dipenuhi sejuta keharuman tulip dari sejuta taman! Dan tidak terlupa salam dan pesan bahagia ini juga buat Azizah!

Sumber : MSO

Keputusan Rasmi Pilihanraya Kecil Parlimen Permatang Pauh (P44)

KEPUTUSAN PILIHANRAYA KECIL PARLIMEN PERMATANG PAUH (P44):

Datuk Seri Anwar Ibrahim (KeADILan): 31,195 undi
Hanafi Mamat (AKIM): 92 undi
Datuk Arif Shah Omar Shah (BN): 15,524 undi

Jumlah mengundi: 47,258
Peratus keluar mengundi: 81 peratus
Undi rosak: 447 undi
Majoriti: 15,671 undi

Penyandang: Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail (KeADILan)
Undi diperolehi 8 Mac 2008: 30,348
Majoriti: 13,398 undi

Sumber : AnwarIbrahim

Tahniah & Terima Kasih

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

SYABAS, WELL DONE PENGUNDI PERMATANG PAUH JUGA UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA YANG MENDUKUNG HARAPAN BARU UNTUK NEGARA YANG KITA CINTAI INI...

Setelah sekian lama blog ini tidak ter"update", lantaran sibuk dengan urusan peribadi namun perjalanan dan pergolakan politik tanahair tetap diikuti dengan penuh minat....semenjak dua menjak ni, ramai pemimpin kita yang baru mengerti apa itu sumpah setelah diberikan pengajaran oleh saiful, TPM kita pun termasuk dalam mereka-mereka yang tersumpah dengan sumpah-sumpah yang bertaburan terutama semasa kempen PK P44 yang berakhir semalam...

Satu perkara yang terlintas di benak fikiran, kemana arah EZAM selepas ni??? Sesudah isu-isu yang berkaitan DSAI dibawanya semasa berkempen tidak satu pun yang merasuki pemikiran pengundi disitu...Apakah beliau akan terus menjaja cerita yang sama demi untuk mengampu 'tuan' barunya yang dah tak baru tu [dah berkarat pun]??? atau beliau akan terpinggir dari armnomore?? Isu sumpah yang berkotak-kotak dibawanya itu sudah basi [ dah melepasi tarikh luput] takde yang nak beli benda macam tu...

Apakah Najib juga akan terpinggir dari arus politik armnomore selepas kekalahan TERUK tentera yang dipimpinnya??? Sama-samalah kita tunggu kesudahan episod duka parti armnomore ni....

Sekali lagi, SYABAS & TAHNIAH KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA......TERIMA KASIH PERMATANG PAUH....

MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA.. [Dalam erti kata yang sebenarnya]

ambutit

Saturday, August 2, 2008

Tidak mudah bagi Anwar tapi sukar untuk BeEnd - MalaysiaKini

Datuk Pirdaus Ismail, calon BN yang tewas dua kali di Permatang Pauh, berkata Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan menang mudah apabila bertanding pada pilihan raya kecil tidak lama lagi.

Pirdaus menambah, peluang mana-mana calon untuk memenangi kerusi itu sukar diramal berikutan perubahan senario politik di Pulau Pinang selepas pilihanraya umum 8 Mac lepas.

"Kenapa saya katakan tidak mudah bagi Anwar, dan juga sukar kepada BN adalah kerana dahulu kita (BN) memerintah negeri ini.

"Mereka menilai kita dan jadi pembangkang. Sekarang ini mereka jadi kerajaan dan kita pula menilai mereka dan jadi pembangkang.

"Saya yakin rakyat tahu apa yang terbaik untuk mereka dan Umno telah bersiap sedia. Pilihan raya kali ini bukan satu perkara mudah.

bm version permatang pauh election results 310708"Rakyat menilai mereka dan rakyat juga menilai kita," kata cxco Pemuda Umno itu kepada Bernama.

Penyandang kerusi itu dan juga presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berundur semalam bagi memberi laluan kepada penasihat parti dan suaminya Anwar.

Permatang Pauh merupakan kerusi tradisi Anwar selama 17 tahun sejak memenanginya pada 1982 atas tiket BN.

Dr Wan Azizah menguasainya selama tiga penggal sewaktu Anwar dipenjarakan pada pilihanraya umum 1999 dan 2004 dan dilarang bertanding dalam pilihanraya umum Mac lalu.

Mac lepas, beliau memperoleh 30,338 undi bagi menewaskan Pirdaus Ismail dengan majoriti 13,388.

Menurut agensi berita itu, Pirdaus berkata tindakan Dr Wan Azizah itu secara tergesa-gesa memperlihatkan tindakan itu seperti mengkhianati kepercayaan rakyat.

"Perkara itu menyusahkan rakyat. Pada pilihan raya lalu, saya dah beritahu rakyat jangan memberi undi. Ini dah buktikan dia (Dr Wan Azizah) bukan bertanding untuk rakyat tetapi untuk diri sendiri.

"Ini juga membuktikan peluang Anwar untuk menang tidak mudah kerana telah mengkhianati kepercayaan rakyat. Namun itu juga sukar bagi kita kerana ia boleh dikatakan kubu kuat mereka," katanya.

Ditanya kemungkinan beliau dicalonkan sekali lagi pada pilihanraya kecil nanti, Pirdaus berkata perkara itu terserah kepada pucuk pimpinan parti.

"Sekiranya diarah berbuat demikian, saya patuh. Sebagai pejuang, saya merasakan itu adalah tanggungjawab.

"Lagipun saya bersedia dan tidak gentar untuk berhadapan dengan dia (Anwar) kerana ini bukan kali pertama saya bertanding," katanya.

Sumber : MalaysiaKini

Ambutit - Setiap perjuangan akan menempuh halangan, hadapilah dengan tenang dan bersedia....

Friday, August 1, 2008

Jual PAS demi 'muka-pak-lah' - MalaysiaKini

Amin Iskandar

Selepas kehilangan kuasa majoriti dua pertiga di Parlimen dan empat buah negeri serta gagal merampas Kelantan daripada PAS, Umno yang menggunakan jentera kerajaan seperti polis tidak duduk berdiam diri.

umno and pas negotiate 031207Strategi terus diatur untuk merampas kembali kekuasaan yang hilang terutamanya negeri kaya seperti Selangor. Hilangnya negeri ini bererti hilanglah satu punca kewangan utama bagi Umno.

Untuk merampas kembali negeri-negeri ini, strategi jangka pendek dan jangka panjang dirangka. Kedua-dua strategi ini matlamatnya hanyalah satu - untuk merampas kembali apa yang telah hilang dan memecahbelahkan Pakatan Rakyat bawah pimpinan Anwar Ibrahim.

Strategi jangka pendek termasuklah apa sahaja yang digunakan dalam penggal ini sebelum pilihanraya akan datang. Umno mahu merampas negeri Selangor dan Perak dengan menggunakan taktik berunding bagi memecahbelahkan Pakatan Rakyat atau setidak-tidaknya menimbulkan kecurigaan sesama pembangkang.

Dalam Pakatan Rakyat, PAS menjadi sasaran utama Umno untuk mengadakan rundingan kerana mereka boleh menggunakan sentimen "perpaduan Islam dan Melayu".

Tambahan lagi dari segi sejarah, zaman pemerintahan bapa Najib Razak, Umno pernah bekerjasama dengan PAS yang pada ketika itu dipimpin oleh Asri Muda.

Jadi dengan adanya faktor perpaduan Islam–Melayu dan sejarah kerjasama Umno–PAS, maka mudahlah mereka mencucuk jarum perang saraf halus mereka.

Menurut bekas menteri besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo di blognya yang bertajuk 'Impian Saya', beliaulah orang yang bertanggungjawab membawa pemimpin-pemimpin tertinggi PAS bertemu perdana menteri selang beberapa hari selepas keputusan pilihanraya umum 8 Mac.

umno and pas negotiate 031207Khir juga menyatakan, jika PAS bersetuju untuk membentuk kerajaan campuran bersama Umno di Selangor, jawatan menteri besar, timbalan menteri besar dan empat jawatan exco negeri akan diberikan kepada parti Islam itu.

Doktor gigi tersebut menyalahkan Anwar atas kegagalan Umno memancing PAS membentuk kerajaan campuran di negeri itu.

"Malangnya, pengaruh Anwar dalam PAS, melalui setiausaha agungnya Kamaruddin Jaafar telah menggagalkan usaha tersebut. Saya yakin selagi Anwar memainkan peranan penting dalam Pakatan rakyat, muzakarah tersebut tidak akan memberi sebarang kesan," kata Dr Khir.

Dalam mana-mana gerakan ataupun pertubuhan, pasti ada yang berwatak "Si Kitol dan Raja Mendaliar". Umno sudah lama tahu siapa "Si Kitol dan Raja Mendaliar" dalam PAS yang mereka boleh kudakan untuk menjayakan agenda mereka.

Dalam laporan The Star (22 Julai), timbalan presiden PAS Nasharudin Mat Isa apabila ditanya tentang Anwar dan Pakatan Rakyat, berkata:

"Saya tidak pasti dengan popularitinya berbanding dengan pada 1998. Perkembangan terbaru - seperti tuduhan Mohd Saiful Bukhari Azlan dan akuan berkanun penyiasat persendirian P Balasubramaniam telah menjejaskan kredibiliti Anwar.

"Akan tetapi, kemampuannya untuk memimpin memang tidak boleh dipertikaikan. Orang-orang Melayu mungkin mula mempercayai tuduhan terhadap Anwar Tindakannya (Anwar) berlengah-lengah untuk bersumpah di hadapan al-Quran juga menjadi isu."

umno and pas negotiate 031207Akhbar itu juga melaporkan "Nasharudin jujur dalam pendapatnya mengenai Pakatan Rakyat: 'Dalam perkembangan terkini, menurut pendapat peribadi saya, Pakatan sangat rapuh; akan tetapi kami sedang cuba untuk memperkuatkannya.' "

Tindakan ahli parlimen Bachok menjadikan tuduhan liwat terhadap Anwar sebagai alasan untuk berunding dengan Umno sesuatu yang perbuatan khianat dan tidak sesuai dikeluarkan seorang pemimpin Pakatan Rakyat di peringkat nasional sepertinya kerana salah satu prinsip perjuangan Pakatan ialah untuk menegakkan keadilan.

Mengapa saya berkata begitu?

Pertama, kenyataan yang keluar dari mulut Nasharudin tidak ubah seperti kenyataan yang dikeluarkan oleh Najib Razak, Syed Hamid Albar dan juga bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang sentiasa menjatuhkan hukuman terlebih dahulu sebelum mahkamah membuktikan Anwar bersalah.

Pemimpin-pemimpin Umno akan menggunakan apa sahaja cara untuk mengekang kemaraan Anwar dan Pakatan Rakyat yang semakin hampir merampas Putrajaya. Apakah Nasharudin merupakan agen Umno dalam PAS?

Kedua, pertemuan di antara pemimpin-pemimpin tertinggi PAS sepertinya, Mustafa Ali dan Khalid Samad (yang mengaku menggantikan Hassan Ali supaya tidak ada "pertembungan kepentingan") dengan perdana menteri bermula sebelum Mohd Saiful mendakwa diliwat oleh Anwar.

umno and pas negotiate 031207Jadi, faktor liwat tidak boleh dijadikan asas bagi timbalan presiden PAS tersebut untuk menghalalkan rundingan PAS-Umno.

Ketua penerangan PAS Mahfuz Omar baru-baru ini mengeluarkan surat terbuka bagi memohon maaf kepada ahli, penyokong dan pengundi PAS kerana sebelum ini beliau pernah mengeluarkan satu kenyataan untuk menafikan wujudnya rundingan sulit PAS-Umno.

Dalam surat terbukanya itu, ahli parlimen Pokok Sena turut menyatakan bahawa terdapat beberapa “individu” yang menggunakan nama PAS terlibat dalam rundingan dengan Umno dan memberikan maklumat yang salah kepada pimpinan PAS sehinggalah mendorong beliau membuat kenyataan penafian terdahulu.

Mahfuz berkata, beliau sendiri terkejut apabila Abdullah Ahmad Badawi dan Dr Khir mendedahkan tentang pertemuan yang melibatkan "pembuat keputusan" dalam PAS dan meminta individu terbabit tampil dan memberikan penjelasan kepada ahli dan penyokong parti itu.

Kenyataan ikhlas Mahfuz itu harus dipuji. Beliau berani mengaku salah dan berani mengambil tanggungjawab. Beginilah sikap seorang pemimpin yang berjiwa besar.

Pada pandangan saya, kenyataan Mahfuz itu masih belum cukup untuk mengembalikan kepercayaan dan sokongan pengundi bukan Melayu terhadap PAS. Golongan ini besar jumlahnya.

Jika mereka tidak menyokong PAS dalam pilihanraya umum lalu, tidak mungkin PAS akan berjaya menawan Kedah dan kerusi-kerusi di kawasan bandar seperti Titiwangsa dan Kota Raja.

Jalan penyelesaiannya ialah “beberapa individu” yang terlibat untuk berunding dengan Umno haruslah tampil memohon maaf secara terbuka kepada penyokong-penyokong Pakatan Rakyat.

Selepas itu, mereka haruslah meletakkan jawatan dalam parti kerana telah hilang wibawa untuk memimpin PAS.

umno and pas negotiate 031207Mereka ini juga haruslah berani berhadapan dengan media. Contohilah keberanian Mahfuz yang mengaku salah dan berani berhadapan dengan media dan rakan-rakan Pakatan Rakyat.

Saya diberitahu oleh rakan-rakan wartawan bahawa "beberapa individu" yang ingin bersekongkol dengan Umno sering lari apabila didekati oleh media.

Nasib baiklah masih ada "golongan bijak" dalam PAS - Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat memimpin golongan ini dalam parti Islam.

Tanpa mereka, kemungkinan besar PAS sudah dijual oleh "beberapa individu" yang menggunakan nama PAS untuk menyertai Barisan Nasional.

Sumber : MalaysiaKini

Ambutit - Bilakah pemimpin yang boleh dijual beli ni akan pupus dari muka bumi.....??? Golongan sebegini tidak layak untuk menjadi pemimpin, hanya layak untuk dibakulsampahkan....

Kenapa Wajah Azilah Hadri dan Sirul Azhar Tidak Disiarkan?

Suatu persoalan yang sememangnya bermain di fikiran semua orang yang membaca atau menonton laporan kes pembunuhan Altantuya ialah kenapa wajah Azilah Hadri dan Sirul Azhar tidak pernah disiarkan oleh mana-mana akhbar mahupun mana-mana laporan berita TV.

Apa yang kita dapat lihat hanyalah sekadar dua manusia yang bertopeng lengkap hinggakan tidak dapat langsung kita agak bagaimana rupa wajah kedua-dua supek pembunuhan wanita Mongolia tersebut.

Yang terbaik dapat kita lihat hanyalah lakaran wajah kedua-dua mereka seperti di bawah:

Selain dari lakaran, di peringkat awal pembicaran dulu pernah tersiar sedikit wajah kedua-dua mereka yang tertutup :

Wajah Azilah Hadri (atas) yang hampir terselindung dan wajah Sirul Azhar yang hanya nampak sedikit di sebelah kiri sahaja.

Jika tidak kita hanya akan dapat lihat dua orang suspek yang bertopeng penuh sedang diarak keluar masuk mahkamah - itu sahaja.

IB tidak mempunyai sebarang jawapan kecuali beberapa persoalan tentang kenapa wajah mereka berdua itu ditutupi penuh. Yang menghairankan ialah tidak ada langsung mana-mana akhbar yang berani menyiarkan gambar mereka ini dari mana-mana sumber lain.

Adalah mustahil untuk pihak media tidak dapat mencari gambar-gambar dari arkib mereka atau mencari kenalan kedua-kedua suspek tersebut bagi mendapat gambar-gambar lama mereka. Langsung tidak munasabah ini tidak dapat diusahakan oleh pihak media cetak mahupun media elektronik.

Jadi persoalan lain ialah, apa istimewanya kedua-dua mereka ini hingga dilindungi supaya wajah sebenar mereka ini tidak diketahui umum?

APakah mereka berdua ini memang sebenarnya “kambing hitam” untuk dijatuhkan hukuman bagi menyelematkan suasana yang lebih gempar dari berlaku? Apakah ini tujuan wajah-wajah mereka ini perlu dilindungi dari awal lagi?

Tetapi jika kita turuti perjalanan perbicaraan kes Altantuya akhir-akhhir ini, keberangkalian untuk kedua-dua mereka ini terlepas dari tuduhan kes ini nanti adalah agak tinggi juga. Cara penghujahan bahagian pendakwaan sebelum ini dan bagaimana pula hujah serta persoalan yang dibawa untuk membela kedua-dua mereka dan juga untuk Razak Baginda menampakkan ruang-ruang awal untuk mereka terlepas.

Sepertimana IB sebut awal tadi, IB tidak mempunyai jawapan tetapi kesukaran untuk pihak media untuk menyiarkan wajah mereka dan orang awam langsung tidak mengenali mereka sepanjang perjalanan pembicaraan kes ini banyak menimbulkan persoalan. Dan IB juga yakin pembaca sekalian pun mempunyai banyak lagi persoalan-persoalan lain yang memungkinkan banyak andaian yang berlegar difikiran kita.

Sekian, IB

Sumber : IB

Ambutit - ermmmmmm...

Permatang Pauh tiket Anwar ke Putrajaya

Mohd Rashidi Hassan

Dato' Seri Anwar Ibrahim kembali ke Permatang Pauh. Permatang Pauh adalah kerusi tradisi milik Anwar dan keluarganya yang diwakili selama lebih 25 tahun mulai 1982 sehingga 2008.

Anwar menjadi Ahli Parlimen Permatang Pauh selama 16 tahun mulai 1982 sehingga 1999. Kerusi tersebut yang terpaksa dilepaskannya akibat dipecat, didakwa dan dimalukan oleh kerajaan Barisan Nasional pimpinan Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) ketika itu.

Kerusi tersebut terus diwakili isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sejak 1999 hingga semalam (31 Julai 2008).

Kerusi Permatang Pauh tidak dikosongkan hanya semata-mata untuk menunjukkan kasih sayang seorang isteri kepada suami.

Ke mana sahaja Wan Azizah pergi dan memegang jawatan sama ada Ahli Parlimen atau Presiden parti, rakyat tetap beranggapan atau mempunyai persepsi bahawa beliau adalah proksi Anwar.

Memang pun! Kerusi parlimen Permatang Pauh sememangnya kerusi milik Anwar. Wan Azizah menggantikannya seketika, sementara Anwar disekat undang-undang untuk bertanding dalam pilihan raya.

Juga sebagai presiden parti, rakyat tetap beranggapan bahawa Anwar adalah presiden sebenarnya, Wan Azizah hanya sebagai nominee. Sebab itu Anwar digelar Ketua Umum KeADILan atau de facto leader.

Parti KeADILan Rakyat, yang sebelum ini dikenali sebagai Parti KeADILan Nasional ditubuhkan kerana Anwar Ibrahim. Untuk memperjuangkan keadilan, cetusan daripada kezaliman melampau yang ditimpakan BN ke atas Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno pada tahun 1998.

Dan, Wan Azizah dipilih sebagai presiden parti kerana beliau adalah isteri kepada Anwar, Anwar sebenarnya yang menjadi ikon reformasi politik dalam negara.

Kesediaan Wan Azizah melepaskan jawatan sudah lama. Selama 16 tahun Anwar dalam Umno dan kerajaan (1982 - 1998) Wan Azizah tidak mencampuri urusan politik. Beliau adalah suri rumah sepenuh masa.

Dalam tempoh sepuluh tahun, seorang suri rumah yang tidak mencampuri urusan politik, terpaksa mengetuai parti politik, terbabit dalam perancangan politik bagi menggantikan suami yang terpenjara selama enam tahun (1998 - 2004) dan empat tahun dihalang untuk bertanding.

Tugas Wan Azizah selama sepuluh tahun ini bukannya mudah, mengambil alih peranan Anwar bukannya mudah, justeru keputusannya berundur sebagai Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang, harus dihormati.

Laluan mudah untuk Anwar ke Parlimen

Sebelum ini memang ada pertimbangan untuk Anwar bertanding di kerusi Parlimen Bandar Tun Razak dan Gombak kerana penyandangnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Mohamed Azmin Ali sedia memberi laluan.

Manakala kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu yang diwakili peguam Zulkifli Noordin yang menghadapi petisyen pilihan raya, sedang menunggu keputusan mahkamah dna dijangka diputuskan 11 Ogos depan.

Jika mengikut trend sokongan rakyat, walaupun mungkin boleh wujud manipulasi BN bagi Bandar Tun Razak, Gombak atau Kulim-Bandar Baharu, Anwar dijangka tidak akan melalui jalan yang sukar untuk memenanginya.

Bagaimanapun, jalan terbaik untuk Anwar ialah kembali ke kerusi tradisi yang diwakili beliau dan keluarga sejak 25 tahun yang lalu.

Anwar mula mewakili Permatang Pauh pada tahun 1982 menewaskan calon PAS, Zabidi Ali (14,352 majoriti), 1986 menewaskan Mohamad Sabu (10,479 majoriti), 1990 mengalahkan Mahfuz Omar (16,150) dan 1995 menewaskan calon DAP, Abdul Rahman Manap dengan 23,515 majoriti.

Pada tahun 1999, Wan Azizah menang dengan majoriti 9077 menewaskan bekas Setiausaha Politik Anwar, Dato' Dr Ibrahim Saad, dikatakan kerana undi simpati terhadap Anwar. Pada 2004 kerusi Permatang Pauh dikekalkan dengan majoriti yang kecil (590 undi) dengan menewaskan bekas Imam Besar Masjid Negara, Dato' Pirdaus Ismail.

2008 menyaksikan Wan Azizah mengekalkan kerusinya dengan majoriti lebih besar iaitu 13,388.

Banyak sumber-sumber dalam Umno sendiri yang mengakui bahawa orang-orang Umno tetap mengundi Wan Azizah kerana Anwar, sebagai penolakan terhadap keputusan pucuk kepimpinan Umno yang memecat Anwar.

Ketika Anwar dipecat (1998), beliau bukan sahaja TPM dan Menteri Kewangan. Anwar ketika itu juga adalah Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang dan Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh.

Justeru dengan sokongan padu rakyat dari kalangan pelbagai kaum, beserta dengan penyokong tegar Anwar dalam Umno, Anwar dijangka akan memenangi kerusi Permatang Pauh dalam pilihan raya kecil nanti dengan mudah, serta pertambahan majoriti lebih besar.

Anwar adalah masalah besar bagi Umno/BN

Masalahnya bagi Umno/BN mereka terpaksa berhadapan dengan tekanan politik yang amat besar dan sukar jika Anwar kembali ke Parlimen.

Umno/BN sedar, jika Anwar menang kerusi Permatang Pauh, Anwar akan menggantikan Wan Azizah sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen.

Mereka juga amat menyedari apabila Anwar bertanding pilihan raya, masuk ke Parlimen, bukan semata-mata hendak menjadi Ketua Pembangkang. Hasratnya jelas, iaitu, berusaha mengambil alih kerajaan Pusat sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 6!

Sebagai pemimpin utama Pakatan Rakyat, Anwar sudah mengumumkan bahawa tarikh 16 September 2008 adalah 'deadline' utama pembentukan kerajaan baru. Mungkin akibat daripada pelbagai tekanan politik, khususnya isu tuduhan liwat terhadap Anwar, 'deadline' tersebut akan teranjak sedikit.

Barangkali ketika pengumuman yang dibuat Anwar tiga bulan lalu, pemimpin Umno/BN kurang gusar, kerana Anwar bukan Ahli Parlimen, untuk menjadi PM, Anwar harus menjadi wakil rakyat yang menang dalam pilihan raya.

Dengan kemenangan Anwar di Permatang Pauh nanti, beliau bukan setakat Ahli Parlimen atau Ketua Pembangkang sahaja, malah jalan ke Putrajaya sudah terbuka luas di hadapan beliau.

Jika di luar Parlimen agak sukar bagi Anwar untuk berjumpa, berunding serta bermuqabalah dengan mana-mana wakil rakyat BN yang berminat untuk berhijrah menyertai Pakatan Rakyat.

Maka, sebaik sahaja Anwar menjejakkan kali ke Parlimen sebagai Ahli Dewan Rakyat dan duduk di kerusi Ketua Pembangkang di Parlimen, rakan-rakan yang berada di blok kerajaan, akan menjadi seumpama 'cacing kepanasan.'

Tidak boleh dibayangkan ketika itu wajah-wajah seperti Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak akan berubah 'merah padam' macam 'cacing kepanasan'.

Oleh itu usaha-usaha untuk menyekat Anwar dijangka akan berterusan. Walaupun ada jaminan daripada PM Abdullah, tidak akan wujud sebarang konspirasi untuk 'mengenakan' Anwar, rakyat masih sukar mempercayainya.

Isu yang besar di sebalik usaha untuk menyekat Anwar kembali ke Parlimen adalah, bagaimana BN hendak mengekalkan kuasanya dalam sebulan dua ini.

Justeru tidak mustahil dalam keadaan yang tertekan sedemikian rupa, tindakan luar jangka bagi menyelamatkan kepentingan politik kelompok tertentu, boleh mengatasi jaminan keselamatan dan keadilan terhadap Anwar.

Faktor teras mengapa Anwar dipercayai rakyat

Menjadi masalah yang besar kepada BN juga ialah, apa sahaja yang tindakan yang diambil terhadap Anwar dan Pakatan Rakyat sudah tidak dipercayai rakyat.

Bukan sahaja BN. Rakyat juga sukar untuk mempercayai polis dan kehakiman. Persepsi ini seolah-olahnya sudah sebati dengan rakyat.

Hakikat sebenarnya, BN, Umno dan Abdullah Badawi sedang menghadapi krisis kepercayaan rakyat, bukan setakat dari penyokong Pakatan Rakyat sahaja, malah dari parti komponen BN sendiri.

Sehingga kini, selepas Dr Mahathir (yang sebelum ini turut dipertikaikan rakyat), belum ada mana-mana pemimpin Umno yang mendapat sokongan dari rakyat berbilang kaum.

Seburuk-buruk zaman Dr Mahathir, BN hanya hilang dua negeri, tetapi zaman Abdullah kini, BN tewas enam negeri termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Abdullah, BN dan Umno sedang mengalami krisis kepercayaan daripada pelbagai kaum sama ada Melayu, Cina, India, Sikh, Melanau, Iban, Kadazan, Dusun dan sebagainya.

Sebab itu wujud fenomena baru pasca PRU ke 12, iaitu rakyat dari kalangan pelbagai kaum, sudah meletakkan keyakinan dan kepercayaan ini kepada Anwar Ibrahim.

Faktor terasnya ialah kepercayaan terhadap Anwar. Rakyat yang menolak BN, yakin bahawa Anwar adalah faktor perpaduan, penyatuan (unifying factor) bagi rakyat pelbagai kaum, yang dilihat tidak stabil dan berkecamuk di negara ini.

Pengiktirafan atau recognition seumpama ini sukar diperolehi mana-mana pemimpin. Pemimpin tersebut harus mempunyai karisma dan diyakini rakyat.

Faktor utama kepada kesimbangan politik dalam negara ialah perpaduan kaum yang terdiri daripada pelbagai etnik dalam negara.

Kunci atau key kepada perpaduan kaum, buat masa ini hanya pada Anwar, lain-lain pemimpin politik bukan tidak berkarisma, tetapi tidak sampai ke tahap sebagaimana Anwar.

Key unity factor ini boleh dilihat dengan jelas apabila ramai pemimpin BN, sama ada dari Umno, MCA, MIC, Gerakan, PBB, SUPP, SAPP, PBS, UPKO dan sebagainya, selesa berunding dan berbicara dengan Anwar.

Jaminan transaksi kuasa yang aman dan stabil

Anwar Ibrahim memberikan komitmen yang jelas bahawa beliau akan berusaha membawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Anwar sudah meletakkan sasarannya. Tetapi memberi jaminan bahawa beliau tidak akan gelojoh, kerana tidak mahu dilabel sebagai 'street-fighter' atau pemimpin demonstrasi jalanan, yang dianggap boleh mencetuskan elemen ganas.

Pada Anwar, sebarang transaksi kuasa harus berjalan dengan lancar atau 'smooth transfer', kerana Anwar mahu Malaysia mencatatkan transformasi kerajaan dengan sejarahnya yang tersendiri, tanpa sebarang kekecohan atau pertumpahan darah, 'no arrest, no assassination.'

Anwar tidak mahu memalit sejarah negara sama seperti kejatuhan Ferdinand Marcos di Filipina yang tumbang akibat pembunuhan Benigno Aquino.

Anwar juga tidak mahu kerajaan BN jatuh sebagaimana jatuhnya Presiden Suharto di Indonesia, selepas ramai mahasiswa terkorban semasa mendesak dilakukan demokrasi dalam negara.

Peralihan kuasa akan dibuat dengan jaminan keadilan dan kestabilan dengan membawa harapan baru kepada rakyat Malaysia.

Harapan ini melampaui batasan parti dan bangsa. Jika BN mengamalkan dasar, Umno selesaikan masalah kaum Melayu, MCA uruskan masalah kaum Cina dan MIC atasi masalah kaum India, tetapi tidak Pakatan Rakyat.

Anwar sudah memberi jaminan bahawa beliau adalah orang Melayu/ Islam yang tetap akan mempertahankan kepentingan bangsa dan agamanya sendiri.

Malah lebih baik daripada itu Anwar berkata, "saya adalah orang Melayu, tetapi masalah kaum Cina, India dan sebagainya adalah masalah saya juga, yang saya akan sedaya upaya selesaikan."

Justeru politik pasca baru ini, merentasi sempadan bangsa dan agama adalah sistem politik alaf baru yang sedang ditunggu-tunggu rakyat sekarang.

Apa yang penting, semua pihak harus memberikan kerjasama sebaiknya, menjayakan hasrat pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat, dengan jaminan keadilan, kesaksamaan dan kestabilan.

Sumber : HarakahDaily

Ambutit - Semoga perjalanan lancar tanpa ada insiden yang melambatkan tercapaiannya hasrat untuk melihat PR mengambilalih tampuk pemerintahan negara yang kita cintai ini....

Sukar bagi BeEnd - MalaysiaKini

Datuk Seri Najib Razak mengakui BN sukar menang dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi calon PKR di kerusi parlimen tersebut.

"Kita kena realistik, ia adalah kawasan yang sukar. Kita akan berusaha sebaiknya," kata timbalan perdana menteri hari ini.

najib hilton hotel pc 010808 01Mengulas lanjut keputusan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatannya semalam sebagai anggota parlimen di kawasan itu, Najib berkata Anwar mempertaruhkan "masalah peribadinya" kepada orang ramai.

"Sebenarnya, tuduhan dibuat oleh pegawai khas beliau sendiri, bukan oleh kerajaan. Dan ada cara-cara untuk menyelesaikan tanpa membawa perkara ini kepada rakyat.

"Tetapi dia tidak pilih cara-cara tersebut. Beliau pilih untuk bawa perkara ini kepada rakyat, khususnya pada pengundi di Permatang Pauh. Tetapi kita terima perkara ini. Kita akan hadapi," katanya dalam sidang media selepas majlis pelancaran program khusus ke Universiti al-Azhar di Kuala Lumpur.

Pembantu penasihat PKR itu Mohd Saiful Bukhari Azlan mendakwa diliwat dalam satu laporan polis 28 Jun lalu.

Kertas siasatan polis kini sudah disiapkan dan diserahkan kepada pejabat Peguam Negara sebelum memutuskan sama ada wujud kes prima facie untuk mendakwa mantan timbalan perdana menteri itu.

Desas-desus Anwar ditahan dan kemudian dibawa ke mahkamah semakin hangat diperkatakan.

Najib menambah, BN bagaimanapun tidak gentar menghadapi pilihanraya kecil itu kerana kerajaan pimpinan parti itu masih menguasai parlimen.

"Kerajaan tidak takut. Kita ada majoriti yang cukup (dalam parlimen). Tetapi Anwar memutuskan membawa kepada rakyat," katanya.

Mengulas kemungkinan BN meletakkan bekas setiausaha politik Anwar, Mohamad Ezam Mohd Nor sebagai calon untuk merampas kerusi itu, Najib berkara pemilihan calon masih belum dibincangkan.

"Kita tidak bincang soal calon lagi. Soal calon kita kena ikut proses (melibatkan) perbincangan di peringkat perhubungan (negeri) dan bahagian. Akhirnya pucuk pimpinan akan buat keputusan yang sewajarnya," katanya.

Mohamad Ezam, bekas ketua Pemuda PKR, pernah menawarkan diri bertanding atas tiket BN untuk menentang Anwar di Bandar Tun Razak dan Kulim-Bandar Baharu.

anwar ibrahim wan azizah permatang pauh by election 310708Najib bagaimanapun enggan menjelas bila BN akan berbincang untuk menetapkan calon terbaik untuk menghadapi tokoh utama pembangkang itu.

"Ia proses. Kita tidak perlu bagi tahu bila (akan) dibincang. Yang penting, perbincangan dibuat," katanya.

Mengulas sama ada karier politik Anwar akan tamat jika tidak dapat mempertahankan kubu kuatnya itu, Najib berkata:

"Kita tidak tahu. Beliau sudah buat kira-kira. Beliau rasa itu peluang terbaiknya. Kita letakkan pada rakyat untuk memutuskannya."

Anwar semalam mengumumkan bertanding di kerusi parlimen itu yang telah dikosongkan oleh isterinya pada sebelah pagi.

Permatang Pauh merupakan kerusi tradisi Anwar selama 17 tahun sejak memenanginya pada 1982 atas tiket BN.

Dr Wan Azizah menguasainya selama tiga penggal apabila Anwar dipenjarakan pada 1999 dan 2004 dan dilarang bertanding dalam pilihanraya umum Mac lalu.

Sementara itu perdana Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, BN akan cuba merampas kembali kerusi parlimen itu.

BN tidak akan memberi kemenangan percuma kepada Anwar, katanya lagi selepas mengadakan pertemuan dengan Putera Mahkota Brunei, Pengiran Muda Al-Mutadee Billah di Putrajaya hari ini.

Sumber : MalaysiaKini

Ambutit - BeEnd akan menggunakan semua jentera untuk menggempur PR semasa pilihanraya kecil itu nanti....